Thursday, June 17, 2010

macam-macam ragam manusia

bismillah...
salam alaikum. lama sudah Advice mendiamkan diri. Blog pun dah bersawang bersarang.

back to main topic. Ragam manusia memang bermacam. ye lah, bak kata pepatah, lain padang, lain belalang, lain orang, lain ragam. ada juga pepatah yang berbunyi rambut sama hitam, perangai lain-lain.

apa yang Advice nak katakan di sini, kita sebagai manusia perlulah menjaga diri dan akhlak kita. eventhough warna rambut kita tak sama, kita berada di padang yang berbeza, tapi kita masih di bawah satu naungan. padang lain-lain tapi masih di bumi yang sama.

do remember that Allah cipta kita semua para makhluk bernama manusia beserta jin adalah untuk beribadah padaNya.

dipetik dari blog kereta mayat, beramal agama adalah lebih senang dari menunggang basikal. BETUL !!!

nak tunggang basikal, kena ada kaki. kalau tak ada kaki, macam mana nak kayuh? kena ada tangan, kalau tak ada tangan, macam mana nak control handle basikal? kena ada duit beli basikal. kalau tak ada duit, macam mana nak ada basikal? macam mana nak tunggang kalau tak ada basikal? kena tahu cara nak balance kedudukan dan bla bla bla...

tapi bila nak beribadah, ada tangan atau tak ada, ada kaki atau tak ada, buta atau tuli, bisu atau lumpuh, semua bisa. kan?

so the conclusion is, biarlah kita ada berbagai ragam, asalkan segalanya tidak terpesong dari agama kita yang suci. janganlah kita sekadar islam pada nama.

p/s : walaupun Advice jarang meng-update blog, di harap sahabat masih menyokong Advice.

Photobucket

No comments:

Post a Comment